MARKETING STRATEGIJA I PRIMENA INFORMACIONO-KOMUNIKACIONIH TEHNOLOGIJA U ODRŽIVOM RAZVOJU TURIZMA REPUBLIKE SRBIJE SA OSVRTOM NA DRUŠTVENE MREŽE
DOI:
https://doi.org/10.46793/GlasnikDN17.2.093TKljučne reči:
turistički proizvod, informacione i komunikacione tehnologije, marketing orijentacija, turističko tržište, internet, društvene mreže, održivi razvoj turizma, ruralni turizam, web-sajt.Apstrakt
Turizam spada u aktivnosti temeljene na slobodnom vremenu. U pitanju je područje koje karakteriše visoka implementacija marketinga. Razlog tome leži u osobini turističkog tržišta, koje zahteva upotrebu koncepta marketinga kao preduslova uspešnosti poslovanja turističkih organizacija.
Savremeni način poslovanja u turizmu se danas ne može zamisliti bez korišćenja IK tehnologije i računara. Pojava interneta snažno je uticala na unapređenje poslovanja turističkih organizacija u svim segmentima, posebno na polju marketinga. Brzina, dostupnost, vizuelni doživljaj, smanjenje „neopipljivosti“ turističkih proizvoda i interaktivnost samo su neke pogodnosti koje primena interneta u turizmu pruža.
Društvene mreže i internet predstavljaju novu komunikacionu tehnologiju koja spaja veliki broj korisnika i nudi širok spektar mogućnosti. Olakšano je ispitavanje tržišta i prilagođavanje turističkih proizvoda željama kupaca do te mere da je sada kupcima omogućeno i samostalno kreiranje aranžmana po sopstvenoj želji. Takođe, jedan od kanala komunikacije su društvene mreže, koje možda imaju i presudan uticaj na potencijalne turiste u procesu donošenja odluke o poseti određene turističke destinacije. Turistima su potrebne određene informacije pre putovanja kako bi mogli da planiraju putovanje, ali su im potrebne i određene informacije i za vreme boravka na određenoj destinaciji.
Reference
Ali, A., An investigation into information and communication technologies – based applications for sustainable tourism development of destinations, A thesis submitted fulfiment of the requirements for degree of Doctor of Philosophy, Queen Margaret University, 2009.
Bakić, O., Marketing u turizmu, Ekonomski fakultet, Beograd, 2000, str. 13.
Ćerović, S., Straterijski menadžment u turizmu, Univerzitet Singidunum, Beograd, 2009.
Đajić, M., Prohodajte strategiju - korak po korak do strategije komunikacije. Stalna konferencija gradova i opština - Savez gradova i opština Srbije, 2010.
Duličić, A., Upravljanje razvojem turizma, Mate, Zagreb, 2001, str. 78.
Facebook Business Manager, March 2020.
Fotis, J., Buhalis, D., Rossides, N ., Social media use and impact during the holiday travel planning process, School of Tourism, Bournemouth University, U.K. MASMI Research Group, Cyprus, 2012.
Gillin, P., The New Influencers. A Marketer’s Guide to the New Social Media. World Dancer Press, Sanger, California, CA, 2007.
Injac, Ž., Društvene mreže kao medij, 2017. Preuteto sa https://www.cenzolovka.rs/mediologija/drustvene-mreze-kao-mediji/ [8. jula 2020. godine].
Jober, D., Fahy, J., Osnovi marketinga, Data status, Beograd, 2006, str. 7.
Jokinen, T., Branding in Social Media and the Impact of Social Media on Brand Image, Thesis. School of Business and Culture. International Business, 2016, str. 27.
Kaplan, A. M., Haenlein, M., Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons 53(1), 2010, str. 59-68.
Kaspar, C., Strategy of Success positions for Tourism, The tourist Review, 1984.
Kotler, P., Marketing Management, Analysis, Planning and Control, 4th Ed Prentice Hall, Int., New Yersey, 1984, str. 22.
Kotler, P., Keler, L., Marketing Menadzment, Data status, Beograd, 2006, str. 14.
Kotler, P., Bowen, J. T., Makens, J. C., Marketing and Tourism, Prentice Hall, 1996, str. 33.
Medlik, S., Middleton, T. C. V., The Tourist Product and its Marketing Implications, 1981, str. 32.
Myers, J., Marketing, McGraw-Hill Inc., New York, 1986, str. 15-16.
Nešković, S., Regional Challenges and Strategic Approach, Business and Tehnical College, Užice, 2016.
Popesku, J., Ključna pitanja razvoja ruralnog turizma, CenORT. Preuzeto sa http://www.cenort.rs/?page_id=78 [15. avgusta 2025. godine].
Popesku, J., Menadžment turističke destinacije, Univerzitet Singidunum, Beograd, 2011.
Tribe, J., Corporate strategy for tourism, Thomson business press, London, 1997.
Tsimonis, G., Dimitriadis, S., Brand Strategies in Social Media. Marketing Intelligence & Planning 32(3), 2014, str. 331.
Turistička organizacija Srbije, Istraživanje stavova i ponašanja domaćih turista koji su proveli odmor u Srbiji tokom 2020. godine i planovima za odmor u 2021. godini, TOS, Mart 2020. godine.
Tutorial 28, Social Media For Tourism, Tourism e-kit.
UN Joint Programme for Sustainable Tourism, Master plan održivog razvoja ruralnog turizma Srbije, UN and the Spanish MDG Achievement Fund, April 2011.
Unković, S., Međunarodni turizam u uslovima ekonomske krize sa posebnim osvrtom na jugoistočnu Evropu, Singidunum revija, 6(1), 2009.
Vukasovič, T., Building successful brand by using social networking media. Journal of Media and Communication Studies, 5(6), 2013, str. 58.
Wheeler, B., A Guide to Social Networking and Social Media for Tourism. Preuzeto sa https://www.scribd.com/document/813154695/socialnetworking-socialmedia-tourism-guide-v1-1 [17. avgusta 2025. godine].
##submission.downloads##
Objavljeno
Broj časopisa
Sekcija
Licenca

Ovaj rad je pod Creative Commons Aуторство-Nekomercijalno-Bez prerade 4.0 Internacionalna licenca.